Sruby & roubenky
Všechno, co chcete vědět o dřevostavbách

Ostatní

Tisk
LED žárovky a lidské zdraví - pozor na modré světlo

LED žárovky a lidské zdraví - pozor na modré světlo

Michal Doležel | Úterý, 29. prosinec 2015 |

Často se objevují zprávy, že světlo moderních LED žárovek je zdraví škodlivé. Jak je to s účinky světla LED žárovek na lidské zdraví doopravdy? Problémem je hlavně modré světlo.

 

Negativní vlivy moderních LED světel na lidské zdraví je možné rozdělit na dvě oblasti. První z nich jsou možné potíže se světlem o vysoké intenzitě, druhý a závažnější problém může nastat kvůli vlivu modré složky světelného spektra na lidské biorytmy. Nechceme vás však strašit. Moderní a úsporný zdroj světla, jakým jsou LED žárovky, rozhodně nepatří na do starého železa. Stačí pouze dodržovat pár pravidel.

Vysoká intenzita světla a možné poškození oka

Kdo se někdy podíval přímo na čip výkonné LED diody, asi už tuší. Jde o bodový zdroj světla o vysoké intenzitě, který může být pro lidské oko velmi nepříjemný. K tomu se navíc přidává také ultrafialové záření a také modré světlo, na které naše oči reagují také do jisté míry negativně. Například experimenty na krysách ukázaly, že vystavení oka dostatečně silnému záření o vlnové délce 404 nm (tedy už ne ultrafialovému, ale viditelnému světlu) po dobu pouhých 15 minut vedlo k omezení produkce enzymu cytochromoxidáza v sítnici. Tento enzym je důležitý pro buněčný metabolismus. Zastavíme-li metabolismus, buňky začnou odumírat.

V experimentu šlo pochopitelně o vysoké intenzity modrého světla, se kterými se normálně nesetkáme, nicméně stejný mechanismus se může uplatňovat i při nižších intenzitách světla. Pozor by si měly dávat hlavně osoby citlivé na ultrafialové záření.

LED spektrumVliv světla na biorytmy

Cirkadiánní rytmus je jeden z biorytmů (kolísání aktivity nejčastěji s denní, měsíční nebo roční periodou). Denní rytmus má periodu přibližně 20 – 28 hodin. Velkou roli přitom hraje působení světla a tmy. Pokles intenzity světla vyvolá zvýšení hladiny hormonu melatoninu, který usnadňuje spánek. Jakékoli světlo potlačuje produkci melatoninu, modré světlo je v tom ale nejúčinnější.

Problém LED diod je v tom, že jako základ obsahují diodu produkující modré světlo a jen jeho část je přeměněna luminoforem na světlo ostatních barev. Na obrázku, který znázorňuje spektrum chladné bílé LED diody je vidět výrazný vrchol v oblasti modré barvy. Právě ten je zodpovědný za negativní vliv silného světla z chladných LED zdrojů na lidské zdraví.

Řešením jsou kvalitní LED světla

Jak tedy možné negativní vlivy LED žárovek a modrého světla na lidské zdraví omezit? Je to v podstatě jednoduché. Preferovat LED žárovky s teplejší barvou světla a vysokým indexem podání barev (CRI), který je uváděn na obalu. Důležité je také vyhnout se nekvalitním a levným produktům a preferovat renomované výrobce, u nichž je větší jistota, že LED žárovka bude mít parametry deklarované na obale nebo v dokumentaci.

Citlivým jedincům pomůže také úprava osvětlení a životního stylu - nepoužívat výkonné LED žárovky a bodové LED zdroje světla v ložnici a nevystavovat se intenzivnímu světlu před usnutím. Často pomůže pouhá výměna LED žárovky za variantu s nižším výkonem, nebo úprava barvy stínidla. Zastánci zdravého životního stylu však často říkají "žádné LED světlo v ložnici".

Michal Doležel

Již několik let popularizuji stavební technologie a design s drobným akcentem k trvalé udržitelnosti a přírodním materiálům. Chápu to jako poslání. Jsem také opatrný sadař a včelař teoretik.

Vaše komentáře (3)

Líbil se Vám článek?

Nejnovější články v kategorii “Ostatní”

Více článků »

Partneři projektu

  • Banner
  • Banner
  • Banner
  • Banner
  • Banner
  • Banner
  • Banner
  • Banner
  • Banner

Reklama

  • Banner
Banner