Dagmar Šimonová | Pátek, 27. duben 2012 |
Skulpturální dřevěná treláž uzavřená mezi dva pevné bloky domu je nosným prvkem myšlenky prototypu nového prázdninového domku ve finských Helsinkách. Jeho autorkou je interiérová architektka Pieta – Linda Auttila, která vyhrála soutěž vyhlášenou společností UPM Kymmene, světového lídra lesnické produkce. Budova by měla sloužit ke krátkodobému ubytování lidí, není však zamýšlena pro intenzivní hotelový provoz.
Západovýchodní orientace umožňuje výhled na moře i město
WISA Wooden Design Hotel, jak se stavba jmenuje, je složen ze tří funkčně rozdílných částí. Jeden pevný blok na konci slouží jako ložnice, druhý jako pobytová denní zóna. Oba konce jsou uzavřeny velkými panoramatickými okny, směřujícími svými výhledy na moře ze strany jedné a město ze strany druhé. V ložnici orientované na východ se hosté probouzí s prvními ranními paprsky, odraženými od nedaleké vodní hladiny, zatímco při večerní kávě, v obývacím pokoji orientovaném na západ, mohou sledovat usínající velkoměsto. Zahnuté dřevěné lamely treláže oba pevné konce spojují a chrání centrální dvorek.
Hra kontrastů
Základní myšlenkou celého díla je hra kontrastů –pevné se rozpadá a striktně geometrické přechází v organický tvar. WISA je architektonická perla, situovaná v přímořském hlavním finském městě Helsinky, usazená na místo s více jak 200 let starou architektonickou historií. Vzhledem k živnosti investora je celkem zřejmé, že budova by měla být vystavěna ze dřeva, WISA však předčila své zadání – je vynikajícím příkladem multifunkčnosti a rozmanitosti dřeva, které zde zastává jak funkci konstrukční, tak dekorační. Materiálem pro výrobu byla místní borovice, bříza a smrk.
Dřevo, které podněcuje lidskou představivost
Tvar atria lichotí temperamentu dřeva – technicky se samozřejmě jedná o část návrhu, který je pro konstruktéra největší výzvou, z hlediska uměleckého podněcuje lidskou představivost. Dlouhé, zakřivené borovicové lamely napůl zakrývají patio a formují treláž, díky níž dvorek ožívá okouzlujícím a závratným způsobem. Treláž chrání dvorek před větrem a filtruje dlouhé paprsky nordického slunce. Šarmantní hra světla a stínu může být pozorována během dne, od chvíle kdy lehké ranní paprsky postupně gradují a mění se ve žhoucí kotouč vysoko postaveného poledního slunce.
Dřevěná architektura se samozřejmě propisuje i do interiéru a dává finské borovici ještě jednu šanci ukázat svou tvář. Borovicová podlaha je doplněna světlou severskou břízou, stěny a strop jsou obloženy trvanlivou březovou překližkou. Poměrně jednolitou dřevěnou strukturu rozehrává především promyšlená hra světla a stínu, která podle architekty vždy musí tvořit důležitou součást navrhování.
Na začátku stála poetická představa
„Na začátku bylo burácející moře. Silné vlny zdvihly ze dna dřevěný blok, ztmavlý mořskou vodou, a mrštily s ním proti skále. Síla nárazu dřevěný blok roztříštila," popisuje poeticky vznik své myšlenky Pieta. Tmavá vnější obálka má reprezentovat staré, rozpraskané dřevo, světlý interiér jeho nepošpiněnou čistotu, která se zachovala uvnitř potopeného bloku.