Začínáme stavět dřevostavbu 7.díl: <small>Výběr zhotovitele a poptávkové řízení</small>

Začínáme stavět dřevostavbu 7.díl: Výběr zhotovitele a poptávkové řízení

Komerční sdělení | Pátek, 18. říjen 2019 |

Přidat na Seznam.cz

Všechny informace o výběru domu, jeho velikosti, volbě architekta i typech projektové dokumentace jsme si už na stránkách tohoto časopisu řekli. Víme už, jaký dům vlastně hledáme, a představili jsme si typy projektové dokumentace. V tomto díle se poprvé dostáváme do další z důležitých etap pro váš dům a tou je příprava stavby. Jejím výsledkem by měla být kompletní cena domu, seznam všech dodavatelů i návrhy smluv, které vás čekají podepsat.

7 dil

Pro výběr kvalitní a spolehlivé firmy obecně platí několik základních pravidel:

  • Firmadostatek kvalitních realizací, máte obecné doporučení od osoby, která s firmou již stavbu realizovala.
  • Firma je začleněna v oborových organizacích – například Asociace dodavatelů montovaných staveb, Centrum pasivního domu (CPD). Firma tak jasně dává signál, že na trhu je dnes a bude i zítra a že má zájem kultivovat trh.
  • Firma se po několik posledních let účastní oborových veletrhů a oborových soutěží.
  • Prezentuje se na stránkách oborových časopisů a její reference jsou vidět.
  • Důležité jsou také osobní sympatie.

Tímto způsobem dokážete vyřadit většinu nekvalitních dodavatelů. Výsledkem bude seznam několika společností, které budete oslovovat.

  • Na začátek je dobré si připravit základní výtah z dokumentace (půdorysy, řezy, pohledy, soupis technologie).
  • Nežádejte od firmy rovnou kompletní položkový rozpočet, postačí odborný odhad. Výsledkem bude několik nabídek, na jejichž základě se můžete rozhodnout pro konkrétního dodavatele a s ním pak pokračovat v podrobném řízení.
  • Z nabídek si vyberte dvě až tři společnosti, se kterými se potkáte. Na základě jednání následně můžete vyhodnotit, zda budete s vybranou společností pokračovat, nebo ne.

Časté chyby:

  • Oslovíte všechny firmy, na které jste sehnali kontakt, ideálně pak odešlete poptávku hromadným e-mailem. Neočekávejte, že dostanete seriózní nabídku. Stejně jako vy chcete jednat se seriózní společností, dodavatelé staveb chtějí jednat se seriózními zákazníky.
  • Na základě nekvalitního projektu nemůžete obdržet kvalitní nabídku.
  • Vytvoření kvalitní nabídky chce čas – neočekávejte, že budete znát cenu svého domu za týden.

Výběr kvalitní firmy je složitý proces. Vždy jdete do rizika, ale i společnost, se kterou jednáte, podstupuje podobné riziko. Realizačních firem s kvalitním profilem realizací je výrazně méně než architektů, proto je výběr složitější. Na druhou stranu většina investorů nad výběrem architekta nepřemýšlí tak jako nad výběrem zhotovitele stavby.

V příštím díle si přiblížíme, jaké podklady potřebuje kvalitní firma pro vytvoření nabídky a jaký je proces vytváření ceny.

Autor článku: Ing. Václav Pinďák, specialista společnosti 3AE s.r.o.

DaS 2-2019

Líbil se Vám článek?
gotop