99
4
|
2017
&
ProVobis
Jak maj přežít život? Co těm lidem zbyde, aby si
nepřipadali, že jsou odpadem společnosti. I blbej
člověk přece může bejt kvalitním, může bejt příjem-
ným nebo hodným. Společnost musí najít těmhle
lidem náplň života.
Když opustíte představu, že dřevěnej barák musí
bejt vyrobenej z prefabrikovanejch panelů, když
připustíte, že to jde i ručně, tak je to nádherná prá-
ce a přináší vám spoustu radosti. A tady se dostá-
váme k amatérské výstavbě.
Takže budoucnost přirozené architektury ano, ale
myslím, že to bude v mezích klanů, kde dvacet,
pětadvacet lidí bude společně stavět domy, pěs-
tovat vlastní zeleninu, chovat zvířata, budou vzdě-
lávat děti v tom, jak žít jednoduše, štípat dříví, rejt
zahradu a tímhle návratem budou hledat to, co je
zajímavější než velký DPH.
■
Co tedy podle vás architektura
potřebuje?
Potřebuje jednu zásadní věc. Ne, aby nám přiná-
šela permanentní teploučko, to je skvělý pro červy,
který žijou v prdeli. My potřebujeme magii, potře-
bujeme bejt uspokojený nádhernou, divokou před-
stavou o světě, o sobě samých a architektura nás
v tom drží – v zemitejch, jasnejch a zřetelnejch,
pochopitelnejch a uchopitelnejch pocitech. To je
základ architektury a ne něco jako sídliště Červený
Vrch v Praze. Když ho dáte vedle koncentračního
tábora v Dachau, jsou ty stavby skoro k nerozezná-
ní. Jestli tohle je architektura, tak jsme ve svý pod-
statě v prdeli. Vždyt takovýmu bydlení se urputně
brání i zvířata ve velkochovech, proto je tak špat-
ný maso. Možná, že to správný hledám neurvale
a bezohledně, ale mně sou představy o korektnosti
částečně k smíchu a částečně k blití.
Když si vzpomenu na to, v jakým světě sem žil jako
dítě a jakej svět je teď, v kolika věcech je diamet-
rálně jinej, tak se musím vracet k architektuře. Pro-
tože jestli máme reálnou, užitečnou kotvu v životě,
tak se jmenuje architektura a tou sou naše stavby.
A nemůže existovat spokojená civilizace bez bá-
ječný architektury, prostě ty věci se nedají zaho-
dit, nedají se odmítnout. Je to hluboko v nás, tam,
kde si uchováváme vědomí o sobě samejch, což
je taková malá dutina v mozku. A ne náhodou je to
jeskyňka, ne náhodou je to trojrozměrnej prostor.
Naše představy o světě, přestože třeba neumíme
matiku a aniž si to uvědomujeme, jsou vícerozměr-
ný. To jen škola používá ten blbej, zploštělej sys-
tém, kterej lidi od týhle skutečnosti odvádí.
■
Ve své knize zmiňujete, že civilizace je
čím dál víc plebejská, že svět přestal být
estetickým divadlem...
Doba, ve který žijem, je přechodným stavem mezi
tím, kdy architekturu utrápili, a začátkem tý nový.
My sme ti, co dělaj novou architekturu bez ohledu
na něco tak přiblblýho, co hlásal Corbusier („ar-
chitekt“, který ovlivnil vývoj moderní architektury,
pozn. redakce), kterej je mi z duše protivnej, ne-
dovzdělanej demagog, kterej architekturu pohřbil.
Pro normální lidi je architetura vším, jen ne fungu-
jícím mechanismem. Funguje světlo, funguje to-
pení, ale ne architektura. Architektura je metafyzi-
ka, úžasná, divoká vášeň a láska k věcem, ale ne
pro jejich praktický využívání, ale pro oheň pocitů
a síly, kterou lidem dává. Architektura to sou váš-
nivý tóny života. Je to o tom, co dělá kostel koste-
lem, jídelnu jídelnou, domov domovem. A tohle se
vynořuje z přírody. My žijeme v přírodě, na přírodu
jsme zvyklí. Jsme takzvaně naturofilní, protože ti, co
přírodu neměli rádi, umřeli na smutek.
Přírodu musíme brát takovou, jaká je. Ne jako to dě-
lala secese, že vzala jen krásný kvítka a udělal se
ornament. To podstatný v přírodě je daný v hloubce
systému, v tom, že příroda do sebe dokáže pohltit
nahodilost a struktura přináší užitek, jaký přinášet
má. Žádný semínko, ze kterýho roste strom, se totiž
nezabejvá do detailu tím, kde kterej list bude umís-
těnej. A to je přesně to, co v našich plánech nedě-
láme. Zkuste třeba říct statikovi, ať to udělá od oka,
odhadem a až to bude hotový, že si uděláme zkouš-
ku, jak je to pevný. To se zhrozí, že ho zavřou. A je to
škoda, protože tudy vede cesta k jiný architektuře.
K takový, která má jako prvotní cíl stavbu, která se
bude líbit. A má se líbit od úplnýho začátku. Když
budeme mít kliku, podaří se nám vyvořit něco, co
bude lidem skutečně blízký. Jestli to neumíme, tak
se do toho nemáme plést.
■
Svět, kterej
se dostal
tak daleko,
že si člověk
nemůže dělat
prdel, z čeho
chce, to nejni
můj svět.
Transbordér
v Chrastavě
Foto Vojta Pešek