Previous Page  101 / 156 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 101 / 156 Next Page
Page Background

99

4

|

2017

&

ProVobis

Jak maj přežít život? Co těm lidem zbyde, aby si

nepřipadali, že jsou odpadem společnosti. I blbej

člověk přece může bejt kvalitním, může bejt příjem-

ným nebo hodným. Společnost musí najít těmhle

lidem náplň života.

Když opustíte představu, že dřevěnej barák musí

bejt vyrobenej z prefabrikovanejch panelů, když

připustíte, že to jde i ručně, tak je to nádherná prá-

ce a přináší vám spoustu radosti. A tady se dostá-

váme k amatérské výstavbě.

Takže budoucnost přirozené architektury ano, ale

myslím, že to bude v mezích klanů, kde dvacet,

pětadvacet lidí bude společně stavět domy, pěs-

tovat vlastní zeleninu, chovat zvířata, budou vzdě-

lávat děti v tom, jak žít jednoduše, štípat dříví, rejt

zahradu a tímhle návratem budou hledat to, co je

zajímavější než velký DPH.

Co tedy podle vás architektura

potřebuje?

Potřebuje jednu zásadní věc. Ne, aby nám přiná-

šela permanentní teploučko, to je skvělý pro červy,

který žijou v prdeli. My potřebujeme magii, potře-

bujeme bejt uspokojený nádhernou, divokou před-

stavou o světě, o sobě samých a architektura nás

v tom drží – v zemitejch, jasnejch a zřetelnejch,

pochopitelnejch a uchopitelnejch pocitech. To je

základ architektury a ne něco jako sídliště Červený

Vrch v Praze. Když ho dáte vedle koncentračního

tábora v Dachau, jsou ty stavby skoro k nerozezná-

ní. Jestli tohle je architektura, tak jsme ve svý pod-

statě v prdeli. Vždyt takovýmu bydlení se urputně

brání i zvířata ve velkochovech, proto je tak špat-

ný maso. Možná, že to správný hledám neurvale

a bezohledně, ale mně sou představy o korektnosti

částečně k smíchu a částečně k blití.

Když si vzpomenu na to, v jakým světě sem žil jako

dítě a jakej svět je teď, v kolika věcech je diamet-

rálně jinej, tak se musím vracet k architektuře. Pro-

tože jestli máme reálnou, užitečnou kotvu v životě,

tak se jmenuje architektura a tou sou naše stavby.

A nemůže existovat spokojená civilizace bez bá-

ječný architektury, prostě ty věci se nedají zaho-

dit, nedají se odmítnout. Je to hluboko v nás, tam,

kde si uchováváme vědomí o sobě samejch, což

je taková malá dutina v mozku. A ne náhodou je to

jeskyňka, ne náhodou je to trojrozměrnej prostor.

Naše představy o světě, přestože třeba neumíme

matiku a aniž si to uvědomujeme, jsou vícerozměr-

ný. To jen škola používá ten blbej, zploštělej sys-

tém, kterej lidi od týhle skutečnosti odvádí.

Ve své knize zmiňujete, že civilizace je

čím dál víc plebejská, že svět přestal být

estetickým divadlem...

Doba, ve který žijem, je přechodným stavem mezi

tím, kdy architekturu utrápili, a začátkem tý nový.

My sme ti, co dělaj novou architekturu bez ohledu

na něco tak přiblblýho, co hlásal Corbusier („ar-

chitekt“, který ovlivnil vývoj moderní architektury,

pozn. redakce), kterej je mi z duše protivnej, ne-

dovzdělanej demagog, kterej architekturu pohřbil.

Pro normální lidi je architetura vším, jen ne fungu-

jícím mechanismem. Funguje světlo, funguje to-

pení, ale ne architektura. Architektura je metafyzi-

ka, úžasná, divoká vášeň a láska k věcem, ale ne

pro jejich praktický využívání, ale pro oheň pocitů

a síly, kterou lidem dává. Architektura to sou váš-

nivý tóny života. Je to o tom, co dělá kostel koste-

lem, jídelnu jídelnou, domov domovem. A tohle se

vynořuje z přírody. My žijeme v přírodě, na přírodu

jsme zvyklí. Jsme takzvaně naturofilní, protože ti, co

přírodu neměli rádi, umřeli na smutek.

Přírodu musíme brát takovou, jaká je. Ne jako to dě-

lala secese, že vzala jen krásný kvítka a udělal se

ornament. To podstatný v přírodě je daný v hloubce

systému, v tom, že příroda do sebe dokáže pohltit

nahodilost a struktura přináší užitek, jaký přinášet

má. Žádný semínko, ze kterýho roste strom, se totiž

nezabejvá do detailu tím, kde kterej list bude umís-

těnej. A to je přesně to, co v našich plánech nedě-

láme. Zkuste třeba říct statikovi, ať to udělá od oka,

odhadem a až to bude hotový, že si uděláme zkouš-

ku, jak je to pevný. To se zhrozí, že ho zavřou. A je to

škoda, protože tudy vede cesta k jiný architektuře.

K takový, která má jako prvotní cíl stavbu, která se

bude líbit. A má se líbit od úplnýho začátku. Když

budeme mít kliku, podaří se nám vyvořit něco, co

bude lidem skutečně blízký. Jestli to neumíme, tak

se do toho nemáme plést.

Svět, kterej

se dostal

tak daleko,

že si člověk

nemůže dělat

prdel, z čeho

chce, to nejni

můj svět.

Transbordér

v Chrastavě

Foto Vojta Pešek