NARKI: Na hraně užitého a volného umění
Agáta Jankovská | Čtvrtek, 14. duben 2016 |

Moderní nábytek čistých tvarů ve spojení se sugestivními malířskými výjevy inspirovanými barokem, rokokem a klasicismem patřil na letošním Designbloku k nejzajímavějším instalacím. Roman Kvita a Dominik Běhal se ve své tvorbě přibližují k dokonalosti, kterou se řemeslné a dekorativní zpracování nábytku pyšnilo kdysi, ale dnes se s ní setkáváme spíš už jen výjimečně.
Autorská dvojice prezentující své výtvory pod názvem NARKi se snaží vrátit nábytku nejen roli estetickou, ale i reprezentační, která v dobách historických vypovídala o vkusu, charakteru či zálibách uživatele. V 21. století je to koncept poněkud překvapivý, ale o to poutavější.
Za to, že se setkali, vděčí svému rozhodnutí zahájit uměleckou kariéru na Střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti. Přestože cesty obou talentovaných tvůrců poté směřovaly každá jinam – Roman Kvita studuje produktový design na pražské UMPRUM a pracuje jako designér ve studiu Koncern, zatímco Dominik Běhal studoval v Ateliéru Michala Rittsteina na Akademii výtvarných umění v Praze a dnes kromě vlastní tvorby působí jako lektor a učí kreslit budoucí architekty a designéry – po letech se opět sešly a daly vzniknout této unikátní kolekci.
Kolekce nábytku podle návrhů Romana Kvity je vyrobená z masivního jasanu s výraznou kresbou jádrového dřeva a doplněná podnožemi z kartáčované nerezové oceli. Pro olejovou malbu zvolil Dominik Běhal tradiční podklady jako je klihová impregnace a křídový šeps, ostatní povrchy jsou ošetřeny olejem s pigmentem.
Foto NARKi