12
po j ďt e dá l
setkání s panem docentem
ovlivnilo můj přístup ke
klientovi a otevřelo cestu
k velkým dialogům. jenom
tak jsem schopná uspokojit
opravdu náročné klienty.
obvykle pracuji intuitivně, proto
pro mě nejzásadnější posun znamenalo používání
přesných poměrů podle Fibonacciho čísel při řešení
proporcí fasády a rozměrů oken. ráda na spolupráci
vzpomínám a děkuji za ni.
komeNtář
archItekta
Ing. Irena Truhlářová
ARCHCON atelier, s.r.o.
p
První dojem je strhující. Dům stojí jako moderní bašta, vklíně-
ná do svahu pozemku v meandru řeky Sázavy a s přehledem
přijímá odraz zahrady, lesa i okolních kopců. Jakoby v sou-
ladu s rytmem onoho odpoledne, ročního období i geome-
trické harmonie útočí na moje smysly proporcemi, barvami,
světlem, vůněmi i zvuky. Interakce umělého (novodobého)
s přírodním (původním) tu smazává ostrou hranici a doslova
protéká prostorem a vším, co se v něm kdy přihodilo. Dům
tu přestává být izolovanou jednotkou a stává se organickým
artefaktem, vycházejícím z podstaty místa. Za jeho metamor-
fózou stojí uchopení morfologie prostředí a pochopení spi-
rituální roviny přírodních nebo chcete-li přirozených předob-
razů, a zakotvení stavby formou, usazením i volbou materiálů
v časové a kulturní kontinuitě. Dům se stává součástí krajiny
a krajina součástí domu.
Rozhraní mezi viděným a neviděným pak představuje zvláštní
vztah, který vnímáme instinktivně a se kterým se setkáváme
v přírodě, aniž bychom si to uvědomovali; v ulitách mlžů, ro-
zích turů či u celé řady vyšších rostlin. Řeč je o Fibonacciho
posloupnosti neboli poměru částí vůči celku, kdy jedno se dělí
ve dví a přitom zůstává částí jednoty. Je to tak zvaný zlatý řez
či zjednodušeně řečeno ideální proporce. Z nějakého důvodu
se jím příroda řídí a designéři, umělci i architekti obvykle také.
Nevědomky jej používáme i my obyčejní, třeba když si vybíráme
partnera nebo si jen chceme pověsit na stěnu obraz. Tahle „po-
svátná geometrie“ dokáže propojit intuitivní mozkovou hemisfé-
ru s tou analytickou, a výsledkem je, že pozorovaná realita pů-
sobí na naši psychiku jako přirozená, přitažlivá a srozumitelná či
řečeno jedním slovem – krásná. A přesně takový je i tento dům.
Zvenčí
Usazení domu v severozápadní části pozemku, rovnoběžně
s jeho delší hranou, a jižní orientace obytných místností umož-
ňuje co nejvíce využívat solárních tepelných zisků. V půdorys-
né stopě dům kopíruje rozměr původního přízemního domu,
respektive je vystavěn na základech a částečném podsklepení
chaty, kde Jan trávil čas prakticky nepřetržitě od dětství. „Mám
tohle místo moc rád a přál jsem si, aby rodinný příběh pokra-
čoval. Zprvu jsme sice uvažovali v jiných intencích, ale pak
se nám zalíbilo konstrukční dřevo a jsme za to rádi,“ vypráví
příběh svého domu Jan.
Jednopodlažní dům s podkrovím je tvořen jednoduchou kom-
paktní hmotou kvádru se sedlovou střechou bez přesahů
o sklonu třicet šest stupňů. Na jihozápadní fasádě je hmota
doplněna v úrovni přízemí a suterénu o rizalit, vystupující z líce
průčelí pokojem pro hosty a nad ním v podobě celoplošně pro-
sklené jídelny. „Původně jsme zamýšleli umístit v tomto výklen-
ku zimní zahradu, ale výhled z něj si nás podmanil natolik, že
si tu spolu s ním vychutnáváme i jídlo,“ upřesňuje Jan genezi
nejvyužívanějšího obytného prostoru. Na výklenek navazuje po
obou stranách poměrně dominantní dřevěná terasa, zastíněná
rovněž dřevěnou pergolou. Vegetace, která ji porůstá, je spolu
s textilními roletami a markýzou oživujícím prvkem fasády. Syme-
trie jihozápadní fasády je pak podtržena velkým vikýřem ve tvaru
trojúhelníku, jehož okno vpouští světlo do pracovny v podkroví.
S touhou investora po velké volnosti pohybu a propojení interi-
éru s exteriérem pak korespondují všechna okna přízemí, která
prolamují fasádu v plné výšce stěn. Fixní i otvíravá okna mají rám
v jednotném designu, přičemž rám otvíravých skleněných ploch
není z exteriéru patrný. Aby přístavba suterénu nerušila vnímání
přírodního kamene, je stěna pojata bělavou omítkou. Při pohle-
du z dálky je tak sjednocená se stávajícím suterénem, ovšem
tak, že si původní a nové materiály nekonkurují.
Ze severozápadu je dům stíněn také dřevěnou pergolou, která je
podél stěn vynesena táhly. Plné přiznání odlišnosti nové dřevě-
né stavby od staré kamenné podezdívky posouvá symbiózu hor-
ního s dolním na úroveň respektu a plnohodnoty obou řešení.
Zevnitř
Nenápadný vstup do domu je krytý stříškou a hned za ním
následuje zádveří se šatní skříní a botníkem. Na jedné straně
chodby je přístupná menší koupelna s toaletou a sprchovým
koutem, proti ní stoupá schodiště do podkroví. Zrcadlově proti
domovním dveřím je pak umístěný vstup do obytného prosto-
ru, propojeného s venkovní terasou posuvnými dveřmi, který
společně s prosklenou jídelnou rozpouští pohled v baldachýnu
přilehlého lesa. Podkroví poskytuje prostor třem pokojům a pro-
storné koupelně s vanou a infrasaunou. Na schodišťovou halu
pak navazuje pracovna s prosklenými posuvnými dveřmi, které
propouštějí světlo z okenního vikýře dál do haly.
použití zlatého řezu Vnáší do pozoroVané reality přirozenost,
přitažliVost a srozumitelnost.
&