4
|
2018
&
ProVobis
101
P
Vytvářet krásný a praktický prostor, předvídat,
vidět souvislosti, zjednodušovat a naplňovat
představy klientů, to vše a mnohem víc je
náplní interiérového designéra. Ve světě
bezbřehých možností může být důležitým
průvodcem k podporujícímu domovu, který
dává smysl od A do Z. Nepodceňujte „plátno“,
na kterém se odehrává váš každodenní život.
Do tajů interiérového designu jsme se vnořili
s designérkou Bárou a podívali se na zoubek
třeba tomu, jak poznat takový kvalitní interiér.
obrovský záběr a neustále nějaké novinky
jak v materiálech, tak ve finálních výrobcích,
že není snadné udržet přehled. Výrobci tak-
řka denně přicházejí s novými dýhami, lami-
nem, nátěry, povrchovými úpravami i slože-
ním dílčích produktů. Zároveň se prezentují
nové designy nábytku, svítidel, sanity, bate-
rií, dlažby a třeba i klik u dveří. Ten výčet je
skoro nekonečný.
Interiérový designér má mnohem víc zku-
šeností s celou škálou řešení a je schopen
mnoho praktických věcí dohlédnout. Třeba
také ergonomie vnitřního prostoru je věda.
Je důležité, aby člověk neměl daleko od dře-
zu k plotýnce a k ledničce, aby to všechno
plynule fungovalo. Osvětlení je také kapito-
la sama pro sebe. V tomhle směru hlídám
design, ale jinak spolupracuji se studiem,
které zajišťuje správné parametry svítidla.
Komfort vidění je ohromně důležitý pro
zdraví člověka. V šatně a koupelně je také
extrémně důležité, aby barvy nezkreslovaly.
■
Máte srovnání italského a českého
prostředí. Je v něm z pohledu
interiérového designu nějaký
zásadní rozdíl?
Principiálně Italové mají prostě styl. Hlavní
roli v něm určitě hraje heslo: méně je více.
Zkrátka odeberou vše, co není nutné. Jejich
přístup bych vyjádřila slovy: minimalizace
■
Povězte nám něco málo o vaší
cestě k interiérovému designu…
Vystudovala jsem dějiny umění, po kterém
následovalo období filozofie a religionisti-
ky, pak jsem si ale uvědomila, že se chci
zabývat architekturou, tedy hlavně vnitřním
prostředím staveb. Začínala jsem v malém
interiérovém studiu. Postupně jsem měla na
starosti větší, složitější a komplexnější za-
kázky a nabírala zkušenosti. Později jsem si
doplnila vzdělání na univerzitě interiérového
designu v Římě. Itálie byla totiž na několik
let mým domovem. Po návratu do Čech mi
pak prakticky okamžitě začaly přicházet za-
kázky od dílčích řešení kuchyní, koupelen
a pokojíčku, po kompletní řešení interiérů.
Přidaly se také rekonstrukce. Velice rych-
le jsem ucítila potřebu spolupracovat s ar-
chitekty a projektanty, a tak v současnosti
pracujeme v týmu. Pokud je potřeba řešit
stavební zásahy, mám na to v ateliéru zku-
šené odborníky.
■
Zdá se, že za poslední roky se
z oblasti interiérů stala úplná věda,
kterou často nedokáže v plné šíři
pojmout ani architekt, pokud to není
jeho primárním zaměřením. Je to
tak?
Ano, je to hlavně otázka nepřeberného
množství produktů. V současnosti jde o tak
Připravila
Lucie Němcová
Barbora Léblová
Vystudovala dějiny umění,
strávila dva roky studiem
religionistiky a filozofie a na
Design University v Římě
absolvovala obor interiérový
design.
Byla součástí týmu
architektonické kanceláře Carlo
Berarducci Architecture v Římě,
kde se podílela na projektech
a realizacích reprezentativních
rezidenčních interiérů.
Od návratu do Česka (2012)
vede vlastní studio barbora
léblová interiors & architecture
a zabývá se interiéry od těch
rezidenčních po komerční,
včetně rekonstrukcí rodinných
domů, návrhů atypického
nábytku, uměleckých děl na
míru a doplňků interiéru.
Návrh
rodinného domu
s konstrukčním
systémem ze
dřeva v Kersku.
Dům, jeho
vnitřní prostor
a zahrada
jsou jedním
organismem
a nejdou od
sebe oddělit
Vizualizace Barbora
Léblová