Dana Jakoubková | Pondělí, 01. únor 2021 |
Cestou na tuto návštěvu projíždím satelitním městečkem. Typické katalogové domy minulého století, některé zvláště nevkusné, s fialovou či zelenou fasádou, sem tam „vylepšené“ balkonkem či zlatým rámem oken. U nich minizahrady s plotem z tújí a výhled do pole. Přemýšlím nad tou necitelnou, praktickou rovinou zmrzačené architektury, když tu na konci myšlenky vytane otázka: Co je vlastně příčinou toho, že ze stavby máme dobrý pocit? Odpověď nacházím záhy; hned za brankou sázavské dřevostavby. Idea je to tak prostá a srozumitelná, že nechápu, proč se neužívá častěji.
Dům dokale splývá s okolní krajinou
První dojem je strhující. Dům stojí jako moderní bašta, vklíněná do svahu pozemku v meandru řeky Sázavy a s přehledem přijímá odraz zahrady, lesa i okolních kopců. Jakoby v souladu s rytmem onoho odpoledne, ročního období i geometrické harmonie útočí na moje smysly proporcemi, barvami, světlem, vůněmi i zvuky.
Interakce umělého (novodobého) s přírodním (původním) tu smazává ostrou hranici a doslova protéká prostorem a vším, co se v něm kdy přihodilo. Dům tu přestává být izolovanou jednotkou a stává se organickým artefaktem, vycházejícím z podstaty místa.
Za jeho metamorfózou stojí uchopení morfologie prostředí a pochopení spirituální roviny přírodních nebo chcete-li přirozených předobrazů, a zakotvení stavby formou, usazením i volbou materiálů v časové a kulturní kontinuitě. Dům se stává součástí krajiny a krajina součástí domu.
Rozhraní mezi viděným a neviděným pak představuje zvláštní vztah, který vnímáme instinktivně a se kterým se setkáváme v přírodě, aniž bychom si to uvědomovali; v ulitách mlžů, rozích turů či u celé řady vyšších rostlin. Řeč je o Fibonacciho posloupnosti neboli poměru částí vůči celku, kdy jedno se dělí ve dví a přitom zůstává částí jednoty.
Je to tak zvaný zlatý řez či zjednodušeně řečeno ideální proporce. Z nějakého důvodu se jím příroda řídí a designéři, umělci i architekti obvykle také. Nevědomky jej používáme i my obyčejní, třeba když si vybíráme partnera nebo si jen chceme pověsit na stěnu obraz.
Tahle „posvátná geometrie“ dokáže propojit intuitivní mozkovou hemisféru s tou analytickou, a výsledkem je, že pozorovaná realita působí na naši psychiku jako přirozená, přitažlivá a srozumitelná či řečeno jedním slovem – krásná. A přesně takový je i tento dům.
Zvědavost: Pohled na diagram průčelí, orientovaného k přístupové cestě, rámují větve stromů a vyvolávají tak pocit zvědavosti, jako kdyby jeden narazil na skrytý chrám modernismu v zelené džungli. Foto: Martin Zeman
Neředěná harmonie: Přechodové linie mezi domem a zahradou se vytrácí tak, že do sebe obojí přímo vrůstá. Foto: Martin Zeman
Komentář architektky
Setkání s panem docentem ovlivnilo můj přístup ke klientovi a otevřelo cestu k velkým dialogům. Jenom tak jsem schopná uspokojit opravdu náročné klienty. Obvykle pracuji intuitivně, proto pro mě nejzásadnější posun znamenalo používání přesných poměrů podle Fibonacciho čísel při řešení proporcí fasády a rozměrů oken. Ráda na spolupráci vzpomínám a děkuji za ni.
Ing. arch. Irena Truhlářová
ARCHCON Atelier
Propojení interiéru s exteriérem
Usazení domu v severovýchodní části pozemku, rovnoběžně s jeho delší hranou, a jižní orientace obytných místností umožňuje co nejvíce využívat solárních tepelných zisků. V půdorysné stopě dům kopíruje rozměr původního přízemního domu, respektive je vystavěn na základech a částečném podsklepení chaty, kde Jan trávil čas prakticky nepřetržitě od dětství. „Mám tohle místo moc rád a přál jsem si, aby rodinný příběh pokračoval. Zprvu jsme sice uvažovali v jiných intencích, ale pak se nám zalíbilo konstrukční dřevo a jsme za to rádi,“ vypráví příběh svého domu Jan.
Jednopodlažní dům s podkrovím je tvořen jednoduchou kompaktní hmotou kvádru se sedlovou střechou bez přesahů o sklonu třicet šest stupňů. Na jihozápadní fasádě je hmota doplněna v úrovni přízemí a suterénu o rizalit, vystupující z líce průčelí pokojem pro hosty a nad ním v podobě celoplošně prosklené jídelny.
„Původně jsme zamýšleli umístit v tomto výklenku zimní zahradu, ale výhled z něj si nás podmanil natolik, že si tu spolu s ním vychutnáváme i jídlo,“ upřesňuje Jan genezi nejvyužívanějšího obytného prostoru. Na výklenek navazuje po obou stranách poměrně dominantní dřevěná terasa, zastíněná rovněž dřevěnou pergolou. Vegetace, která ji porůstá, je spolu s textilními roletami a markýzou oživujícím prvkem fasády. Symetrie jihozápadní fasády je pak podtržena velkým vikýřem ve tvaru trojúhelníku, jehož okno vpouští světlo do pracovny v podkroví.
S touhou investora po velké volnosti pohybu a propojení interiéru s exteriérem pak korespondují všechna okna přízemí, která prolamují fasádu v plné výšce stěn. Fixní i otvíravá okna mají rám v jednotném designu, přičemž rám otvíravých skleněných ploch není z exteriéru patrný. Aby přístavba suterénu nerušila vnímání přírodního kamene, je stěna pojata bělavou omítkou. Při pohledu z dálky je tak sjednocená se stávajícím suterénem, ovšem tak, že si původní a nové materiály nekonkurují.
Ze severozápadu je dům stíněn také dřevěnou pergolou, která je podél stěn vynesena táhly. Plné přiznání odlišnosti nové dřevěné stavby od staré kamenné podezdívky posouvá symbiózu horního s dolním na úroveň respektu a plnohodnoty obou řešení.
Ideální poměr: Zlatý řez fasády graduje v prosklené stěně přístavku s jídelnou a pokojem pro hosty, kde bylo velkým oříškem pro architektku zajistit, aby sloupky oken byly co nejsubtilnější. Pozorovatel uvnitř má tak pocit, že krajina expanduje do interiéru a z něj zase ven. Foto: Martin Zeman
Příroda: K rybníčku přicházejí v podvečer srnky a celé údolí rezonuje zpěvem ptactva. Foto: Martin Zeman
Komentář dodavatele
Stavba tohoto domu pro nás byla zlomová. Utvrdila nás v tom, že masivní dřevěné panely jsou správnou cestou. Opustili jsme sloupkovou konstrukci a od té doby se naplno věnujeme panelům.
Ing. Jaroslav Jiruška
Dřevostavby Biskup s.r.o.
Moderní dřevostavba zevnitř
Nenápadný vstup do domu je krytý stříškou a hned za ním následuje zádveří se šatní skříní a botníkem. Na jedné straně chodby je přístupná menší koupelna s toaletou a sprchovým koutem, proti ní stoupá schodiště do podkroví.
Zrcadlově proti domovním dveřím je pak umístěný vstup do obytného prostoru, propojeného s venkovní terasou posuvnými dveřmi, který společně s prosklenou jídelnou rozpouští pohled v baldachýnu přilehlého lesa.
Podkroví poskytuje prostor třem pokojům a prostorné koupelně s vanou a infrasaunou. Na schodišťovou halu pak navazuje pracovna s prosklenými posuvnými dveřmi, které propouštějí světlo z okenního vikýře dál do haly.
Použití zlatého řezu vnáší do pozorované reality přirozenost, přitažlivost a srozumitelnost.
Volnost: Vstup do obytného prostoru je propojen s venkovní terasou, ze které je krásný výhled na okolní lesy. .Foto: Martin Zeman
Příběh: Pohledově dominantním prvkem přízemí je břidlicový krb. Duchovně-duševní rovině ale kraluje obraz nad sedačkou, zakoupený ještě dříve, než se koplo do země. Byl Janovou inspirací k přemýšlení o domě a jeho interiéru, který si navrhl převážně sám. Pěkný příběh mají třeba dveře ze dřeva, jež poskytl přestárlý třešňový sad, založený dědečkem paní domu, a které oživuje barevnou skladbu dřevěných ploch. Foto: Martin Zeman
Symbióza: Dřevo, korek, sklo a kov i keramika – jednoduchý příklad toho, jak mnoho materiálů lze kombinovat k vytvoření útulné atmosféry. Foto: Martin Zeman
Komentář redaktorky
Nemám sklony k přehánění, ale musím trvat na tom, že genius loci tohoto domu mě doslova pohltil. Velkou měrou k tomu přispěla i taková obyčejnost, jako když éterická paní domu naboso proplouvala zahradou a trhala kvítí, nebo jak pan docent rozvíjel filosofickou debatu u jídelního stolu a přitom rukama, uvyklýma tvrdé venkovské práci, loupal česnek. Bylo to tak symbolické, důvěrné a idylické, že moje duše z toho domu odjížděla opravdu nasycená.
Dana Jakoubková
redaktorka
Geometrie podkroví: Koncepce haly s pracovnou snese jen těžko srovnání. Barevnou jednotu i zde oživuje dřevo třešně, použité na dveřích a vertikální ploše schodnic, i nerezový tubus komína. Na střechu pak byl rovněž použitý masivní dřevěný panel, který je zvláště pěkně opracován v místě vikýře. Foto: Martin Zeman
Výhoda: Pohledová kvalita, v tomto případě smrkového dřeva, je nespornou výhodou třívrstvých dřevěných KLH panelů jako konstrukčního prvku. Foto: Martin Zeman
Detail: Pro zachování přirozené cirkulace vzduchu byly ve stropním podhledu, kryjícím vzduchotechniku, ponechány otvory, které jsou zároveň zajímavým designovým prvkem. Foto: Martin Zeman
Technické parametry
- Zastavěná plocha: 88 m2
- Užitná plocha: dům 150 m2, vstup a terasy 40 m2
- Spodní stavba: založení na stávajících základových konstrukcích po demolici původního objektu-vyspraveno, nový štěrkopískový podsyp tl. 150 mm, nová ŽB deska tl. 150 mm+SBS modifikovaný pás a s výztužnou vložkou ze skleněné takaniny + pěnový polystyren EPS 100 Z 180 mm
- Konstrukční systém: obvodové stěny KLH třívrtsvé masivní panely tl. 95 mm a 120 mm (pohledová kvalita) + vnitřní nosné a ztuž. stěny KLH třívrtsvé masivní panely tl. 95 mm
- Tepelná izolace: Obvodové stěny exteriér dřevovláknitá izolace tl. 200 mm + střecha dřevovláknitá izolace tl. 240 mm +100 mm dřevovláknitá izolace tl. 240 mm+100 mm
- Fasáda: silikonová difuzně otevřená omítka
- Střešní krytina: falcovaná plechová krytina z hliníkových pásů
- Okna: hliníková okna Uw ≤ 1,1 W/m2K, hliníková okna Uw ≤ 1,1 W/m2K
- Podlahy: těžká plovoucí, 1. NP slinutá dlažba,mramor (hlavní obytný prostor), 2. NP slinutá dlažba (koupelna), masivní dřevěná podlaha
- Teplo: elektrické vytápění, 1.NP podlahové vytápění (topné rohože), 2.NP přímotopy, koupelny – podlahové vytápění + topné žebříky, elektrický zásobníkový akumulační ohřívač o objemu 150 l
- Skladba stěny (směrem zevnitř): masivní dřevěné panely KLH (třívrstvé) pohledová kvalita 95 mm + parobrzdná fólie + dřevovláknitá izolace 160 mm + dřevovláknitá izolace pro kontaktní zateplovací systém 40 mm + difuzně otevřená omítka vč. armovací hmoty a síťoviny 10 mm
- Celková tloušťka stěny: 30,5 cm
- Součinitel prostupu tepla stěnou: 0,178 W/m2K
- Projekt: Ing. Irena Truhlářová, ARCHCON atelier, s.r.o.,
- Realizace:DŘEVOSTAVBY BISKUP s.r.o., 2011
Líbí se vám tato moderní dřevostavba a chystáte se stavět? Zašlete dodavateli dotaz nebo nezávaznou poptávku!
Historie firmy DŘEVOSTAVBY BISKUP se začala psát již před více než 25 lety. Zabývá se převážně individuální výstavbou nízkoenergetických a pasivních dřevostaveb. Díky nasbíraným zkušenostem tak kromě standardních domů realizuje i složité a unikátní projekty. Spolu s architekty a projektanty z ARCHCON atelier tvoří sehraný profesionální tým pro stavbu prémiových staveb.
Zaslat dotaz nebo nezávaznou poptávku
Vaše komentáře (0)
Nejnovější články v kategorii “Návštěvy dřevostaveb”
-
Domov bez překážek
Představte si dům, kde hledání druhé ponožky znamená jen otočit se o 180 stupňů. Dům, který je tak přehledně uspořádaný, že by i každý hrnec mohl mít vlastní QR kód. Nebo…
-
Pobyt v Norsku je přesvědčil o stavbě vlastní dřevostavby
Práce odvedla Petra s rodinou – ženou Monikou a jejich dvěma syny – na dlouhé čtyři roky do Norska. Během pobytu hodně cestovali a často přespávali v různých chatách, kterým se v…
-
Neokázalá dřevostavba v severském stylu, která má ducha
„Poznáte to podle dlouhého dřevěného plotu, teď už je hodně šedý," uvedl Viktor jako poznávací znamení místa, kde se nachází jejich krásná dřevostavba. Za nenápadnou ohradou,…
-
Stoleté stodole vdechla nový život vestavěná moderní dřevostavba
Náměstí malého středočeského města, které se pyšní bohatou historií, obklopují různorodé domy. Žádný z nich ale nevypadá jako dřevěná novostavba, kterou hledám. Přece jen tu…