Penny Skuteč: <small>skutečně zelenější diskont</small>

Penny Skuteč: skutečně zelenější diskont

Redakce | Neděle, 27. červenec 2025 |

Přidat na Seznam.cz

Hezky česky ekologicky – heslo, které vystihuje současný přístup společnosti PENNY Market Česká republika, s. r. o. k výstavbě a modernizaci svých prodejen. Vedle důsledného třídění odpadu, podpory cirkulární ekonomiky a environmentálního vzdělávání zaměstnanců i zákazníků přistupuje společnost i k proměně samotných staveb. Snižování uhlíkové stopy zde není jen marketingovým pojmem – PENNY díky svému promyšlenému architektonickému konceptu stále častěji využívá dřevo jako hlavní konstrukční materiál nových prodejen, což je přístup, který spojuje ekologii s efektivitou. Jak se osvědčuje celodřevěná prodejna v praxi? Tento příklad je názornou ukázkou, že i diskont může být v souladu s principy udržitelné výstavby

Jak titulek napovídá, zaměříme se na prodejnu ve Skutči. Nicméně, vzhledem k tomu, že jde pouze o jeden – byť zásadní – kamínek ve strategické skládačce společnosti, a to dokonce na nadnárodní úrovni, je v tomto případě širší kontext rozhodně na místě. Zastavme se proto nejprve u vize a koncepce skupiny REWE, pod kterou síť obchodů PENNY spadá. Tato mateřská společnost se přihlásila k závazkům členských států OSN v rámci Cílů udržitelného rozvoje (SDGs), zejména v oblastech energetické účinnosti, snižování emisí skleníkových plynů a ochrany přírodních zdrojů.

PENNY začalo již před lety zkoumat vztah mezi budovou jako takovou a její konstrukcí, technologiemi, vzhledem, interiérovým designem i kvalitou jejího okolí. Společně s architekty z YUAR architects na základě těchto zkušeností postupně rozvíjí ucelený systém návrhů a výstavby. Díky tomu dnes staví prodejny s minimální energetickou náročností podle konceptu Green Building, využívá materiálové inovace a usiluje o šetrnější přístup k přírodním zdrojům.

České prodejny v eko kabátě


Mezi lety 2017 a 2022 došlo k modernizaci prodejní sítě PENNY v ČR čítající tou dobou 400 prodejen. V rámci přestavby každé z nich byla mimo jiné nahrazena všechna elektrická zařízení energeticky efektivnějším ekvivalentem a energetická náročnost objektů se snížila přibližně o 25 %. Na střechy byly instalovány solární panely s pokrytím až 40 % spotřeby elektrické energie prodejny.

Václav Šíma, vedoucí stavebního oddělení, v tom spatřuje důkaz, že PENNY myslí na přírodu. „Využíváme moderní technologie, které vedou ke snížení energetické náročnosti našich prodejen i logistických center, a to jak zelené energie a alternativní zdroje jako fotovoltaické elektrárny nebo tepelná čerpadla, tak technologie, které přímo snižují spotřebu. Během modernizace jsme instalovali LED osvětlení i úsporná chladicí a mrazicí zařízení. Při výstavbě nových prodejen jsme pak například jako vůbec první v ČR začali instalovat ekologický a úsporný chladicí systém ESyCool Green."

Úspory jednotlivých prodejen jsou pak specifické podle toho, jaké úsporné technologie bylo možné v nich individuálně využít. „Např. u té nejekologičtější ve Skutči jsme aplikovali prakticky všechny a jde tam o snížení spotřeby energií o více než polovinu."

Dvě hlavní cesty – a v obou dřevo PENNY stále staví prodejny i standardní metodou vyzdívaného skeletu, přičemž každý projekt posuzuje individuálně. Jak ale přiznává Václav Šíma, snaha zapojit dřevo v maximální možné míře převládá. „Hlavním důvodem je uhlíková stopa. Osobně se snažím tlačit na kolegy, kteří projekty připravují, aby se na dřevo zaměřili; přesvědčujeme developery a pronajímatele, že se ho nemusí bát. Jistě, dřevěný objekt může vyhořet stejně jako ten zděný, může mít defekty, když se postaví špatně nebo se o něj nikdo nestará, ale věřím, že je jenom otázkou času, kdy je vlastním příkladem přesvědčíme, že to jde a že to má své velké výhody."

Jednou z cest zapojení dřeva jsou rozšíření či přestavby starších prodejen. „Staráme se i o stávající síť, kdy z původních objektů umíme udělat provozně efektivnější a energeticky šetrnější. Z klasické, třeba 20 let staré budovy z betonu a cihly vytvoříme kombinaci CLT střechy a nosné konstrukce, přičemž zbytek zůstává původní. I to má obrovský vliv na to, jak PENNY Market snižuje CO2 stopu."

Tímto způsobem byly rekonstruovány např. prodejny v Berouně či Milevsku. „Každým projektem se učíme, každý je specifický v tom, jak je stavba vymyšlená staticky i jak je postavená. U každé hledáme efektivní a ekonomickou cestu k tomu, aby si ve výsledku byly podobné. V tuhle chvíli stavíme další tři prodejny se střechou z CLT a připravujeme i nové celodřevěné projekty."

Penny Skutec_1

Foto: PENNY MARKET

Výhody od první chvíle


A tím se konečně dostáváme k prodejně ve Skutči. Zde se naplno zúročily zkušenosti z předchozích realizací a poprvé se uplatnil zcela nový design prodejny. Celý objekt je postaven z CLT panelů, které zároveň zůstávají pohledové i v interiéru a vytvářejí tak příjemné a přirozené prostředí pro zákazníky i zaměstnance. Nasazení této technologie přineslo řadu konkrétních výhod: při stejném půdorysu se díky subtilnějším konstrukcím podařilo získat o 19,5 m² více prodejní plochy.

Ještě významnější je však environmentální přínos. Díky tomu, že byla k dispozici dokumentace jak pro klasickou, tak pro CLT variantu, bylo možné přesně spočítat uhlíkovou stopu. Zatímco tradiční vyzdívaný skelet by znamenal přibližně 598 tun CO2, CLT řešení vykazuje pouhých 213 tun – tedy o 65 % méně. Výrazným bonusem je i minimální dopad na okolí: panely byly dodány z výrobního závodu vzdáleného jen několik set metrů od stavby.

Dřevo tak nebylo jen ekologickou, ale i logickou volbou. To, že celkový dojem z prodejny přesahuje pouhá čísla a technické parametry, dokládají i prestižní ocenění: BIG SEE Wood Design Award 2023 a Cena Ministerstva průmyslu a obchodu v soutěži Dřevěná stavba roku.

Penny Skutec_5

Foto: PENNY MARKET

PENNY Skuteč V ČÍSLECH


  • Zahájení výstavby: 2022
  • Dokončení a otevření: 2022
  • Zastavěná / užitná plocha: 1200 m2 / 830 m2
  • Množství použitého dřeva: 370 m3

Jednoznačně plusová


I další hlediska pak správnost tohoto kroku potvrzují. „Výstavba celodřevěných staveb PENNY je o 3 až 4 týdny kratší," uvádí Šíma. V praxi to znamená, že taková prodejna je dříve otevřená a může již přinášet zisky. „Jsou o 80 % lehčí než při stejném objemu betonu, cena za jejich realizaci je srovnatelná se stavbami ze standardních materiálů a jsou blíže přírodě. Rozdíl v emisích mezi CLT a betonem u jedné prodejny (při spotřebě 346 m3 materiálu) je 445 tun CO2."

Vedoucí stavebního oddělení PENNY chválí i samotný proces stavby. „Přijede jedno auto s jasně definovaným materiálem a za tři čtyři týdny je hotová stavba, do níž hned můžeme instalovat vybavení. Je to čistší, rychlejší a pro nás celá ta stavba už ekonomicky vyjde stejně jako zděná, protože ušetříme na základové konstrukci a dalších technologických celcích."

Penny Skutec_2

Foto: PENNY MARKET

Překvapivé poznatky z provozu


„V tuto chvíli máme definovaný standard objektů z CLT materiálu, tzn. celodřevěných, které se snažíme do našich projektů navrhovat," uvádí dále Václav Šíma. „Není to ale jenom o té schránce – naší výzvou teď je přizpůsobit jednotlivé návrhy budov z pohledu vnitřního fungování, tzn. chladicí technologie, větrání, klimatizace, topení... Zjistili jsme totiž, že se dřevěné stavby chovají úplně jinak než klasické. Tím se stávají ekonomicky ještě zajímavějšími, protože tyto systémy jsou v provozu tím nejdražším a my už víme o několika případech výpadků, kdy některá z technologií i měsíc nefungovala, ale na prodejně to nikdo nezjistil. Pokud by se to stalo na klasické betonové, zjistí pokladní do pěti minut, že na ni fouká něco studeného nebo horkého, ale dřevěná stavba dokáže environment prodejny zajistit za mnohem menších investičních i následně udržovacích nákladů."

Penny Skutec_3

Foto: PENNY MARKET

Vize do budoucna


Prodejna ve Skutči není jedinou celodřevěnou prodejnou PENNY. V tuto chvíli už je v provozu Ždírec nad Doubravou a další jsou ve výstavbě, např. Hrádek u Rokycan, Chvaletice nebo třeba Česká Lípa. Tam bude společnost testovat panely, které budou už z výroby opatřeny tepelnou izolací, což opět urychlí stavbu na místě. „Dalším krokem, kterým bychom se chtěli vydat – a v tuhle chvíli ho testujeme –, je postavit celodřevěnou prodejnu se zelenou střechou nebo minimálně ozeleněnou stěnou a fotovoltaikou na střeše včetně bateriového úložiště. Součástí prodejny bude i parkoviště s dřevěnou konstrukcí pokrytou FVE panely. Snažíme se vytvořit něco opravdu udržitelného a zároveň energeticky soběstačného," prozrazuje Václav Šíma.

Závěrem k celé vizi společnosti dodává: „Jde nám o koncept, který bude dávat smysl do budoucna. Nazýváme to sustainable standard store, tedy opravdu vytváříme manuál pro prodejnu, která je udržitelná nejenom ekonomicky, ale i směrem k životnímu prostředí. Je to o celém procesu, tedy o tom používat BIM, mít jasně definované manuály a standardy, které budou reflektovat danou situaci a to, jak v ní danou budovu postavit časově i ekonomicky nejsmysluplněji."

Penny Skutec_4

Foto: PENNY MARKET

Firmy a partneři


  • Dodavatel CLT panelů: Stora Enso
  • Architekti: YUAR
  • Realizace stavby: A2 Timber

titulka-DaS-4-25 miniatura

Tento článek vyšel v časopisu DŘEVO&stavby 4/2025

Objednejte si krásně vonící výtisk časopisu s kvalitními fotografiemi pouze za 119 Kč

koupit časopis

 

AUTOR ČLÁNKU: DAGMAR DIGMA ČECHOVÁ pro časopis DŘEVO&stavby


Líbil se Vám článek?
gotop