Časopis DŘEVO&stavby 3/2018
Tento článek vyšel v: Časopis DŘEVO&stavby 3/2018
Objednejte si krásně vonící výtisk časopisu s kvalitními fotografiemi pouze za 65 Kč
Objednat časopis
Tisk
Tři bratři klikaři

Tři bratři klikaři

Lucie Němcová | Úterý, 07. srpen 2018 |

Přidat na Seznam.cz

Dvě dekády nazpět bylo zasazeno semínko, z něhož je dnes hojně plodící strom. Rodinný podnik bratrů Ulichových, vyrábějící designové dveřní a okenní kliky s příslušenstvím, začal nápadem a odvahou zkusit něco úplně nového, neprozkoumaného a zkrátka zariskovat v místě, kde cítili potenciál. Přirozeně přišly rozmanité zkušenost i chyby, ale namísto pochybností byly využity pro tříbení té správné cesty a růst. Nechme se Romanem Ulichem zasvětit do rodinného příběhu, stejně jako do království takové dveřní kliky.

Nastiňte nám prosím příběh rodinného podniku M&T, který je v České republice ojedinělý svého druhu.

K podnikání nás víceméně přivedla náhoda. v roce 1997 jsem pracoval v končící firmě, která se zabývala výrobou dveří a okrajově také dveřním kování. A právě ve dveřním kování jsem tehdy viděl velký potenciál. Rozhodl jsem se proto oslovit svého bratra iva, v té době fotbalového záložníka v první lize, kterého nápad zaujal a rozhodl se firmu podpořit počáteční investicí.

Ze začátku jsme kování nevyráběli, ale pouze dováželi z Itálie a Turecka. Špatné zkušenosti s nespolehlivými dodavateli a nevyhovující kvalitou nás ale po třech letech přiměly k radikální změně, kdy jsme se rozhodli, že kování začneme vyrábět sami. Měli jsme štěstí, že v okolí Dobrušky v té době bylo mnoho strojírenských firem, které propouštěly šikovné řemeslníky. Vznikaly tam malé firmy, které mohly pro M&T vyrábět komponenty kování. Zprvu tak byla výroba rozdělena mezi několik dílčích a v sídle firmy se pouze kompletovalo a balilo. Jednalo se však již kompletně o českou produkci.musle MAXIMAL_matny_nikl_vypln_drevo_2_foto_zdroj_MT

Dalším milníkem se pak stal rok 2001. Sám jsem se začal věnovat designu klik
, k čemuž mě také přivedla více méně shoda okolností – v té době jsme totiž neměli prostředky, abychom si mohli najmout profesionálního designéra. Mým hlavním cílem bylo zpočátku především navrhnout kliku tak, aby se dala jednoduše a levně vyrobit, bez problémů fungovala a přitom po letech používání nespadla ze dveří. Postupem času jsem ale začal do designu pronikat a věnovat se více i samotnému vzhledu, což vyústilo například ve vznik kliky ENTERO. o více než dva roky předznamenala pozdější trend hranatých tvarů a v rámci ČR nám otevřela dveře ke všem prodejcům, kteří do té doby prodávali jen italské a německé kliky.

Neměli jste obavu spojit rodinné vztahy s těmi pracovními?

Máme mezi sebou jasně rozdělené role, takže pro případné spory naštěstí nevzniká příliš prostoru. A jsme poměrně klidné povahy, takže pokud máme výjimečně na něco odlišný názor, dokážeme se vždy domluvit.

Odkud berete inspiraci a nové informace z oboru? Výroba klik a kování nemá v ČR příliš velkou tradici, čerpali jste know-how od zkušených odborníků v jiných zemích nebo jste si vyšlapávali vlastní cestu stylem pokus-omyl?

Největší inspirací jsou pro mě běžné věci, které vídám každý den ve svém okolí. Často se inspiruji také během svých cest. Setkávám se s celou řadou zajímavých tvarů, které se později mohou stát předlohou pro design kliky. Příkladem může být kování MAYA, ke kterému mě inspirovaly typické znaky předkolumbovské architektury mexického Yucatanu. Snažím se také neustále sledovat a reagovat na dění v našem oboru. V době, kdy jsme s výrobou a následně i designem vlastních klik začínali, to pro nás bylo nezbytností, protože v českém prostředí jsme byli opravdu pionýři, kteří neměli na koho navazovat a od koho se učit. Navštěvovali jsme proto světové veletrhy a dopodrobna studovali výrobky zahraničních výrobců nejenom z hlediska designu, ale například i fungování vnitřního mechanismu. Rozhodně jsme ale nechtěli slepě následovat zahraniční trendy a postupy, ale naopak jsme vždy šli svojí cestou a přicházeli s vlastními inovativními řešením.


Časová osa

1997: Bratři Ivo a Roman ulichovi zakládají v Novém městě nad metují společnost M&T
2001: Do společnosti přichází nejstarší z bratrů Petr Ulich, který předtím působil jako úspěšný duatlonista – Roman Ulich začíná navrhovat vlastní autorský design klik
2006: Na veletrhu Practical World v německém Kolíně nad Rýnem prezentuje společnost kulaté a hranaté dveřní rozety
2012: Na veletrhu made expo v italském milánu prezentuje společnost kolekci klik Minimal/Maximal
2013: Za kolekci dveřního kování Minimal/Maximal získává společnost prestižní ocenění Red Dot Design Award. V  Dobrušce začíná výstavba nové výrobní haly, ve které sídlí společnost dodnes


Jaká specifika má právě toto řemeslo – výroba klik a kování?

Kliky jsou výrobky, se kterými přicházíme do kontaktu dennodenně a na každém kroku. Proto je velmi důležitý jak dokonalý vzhled, tak dlouhodobá životnost a prvotřídní funkčnost. výrobci dveřního kování by měly mít cit pro design, reagovat na nejžhavější trendy a zároveň držet prst na tepu doby i v oblasti nejmodernějších technologií. Měli by disponovat potřebnými technickými znalostmi a know-how i odpovídajícím, dobře vybaveným výrobním zázemím.

klika MINIMAL_titan_mat_cerna_2_foto_zdroj_MTPřinesly roky vývoje a podnikání nějaká zásadní ponaučení? Na jaké mezníky jste obzvláště hrdí?

Jedním ze zásadních momentů pro nás bylo období hospodářské krize. Rok 2008 byl sice pro firmu historicky nejlepší, ale další léta již byly ve znamení klesajících zakázek. Rychle jsem tak zjistili, že máme poměrně velké nedostatky, například co se týče chybějících interních informačních systémů nebo orientace na zahraniční trhy. Rozhodli jsme se proto využít krizi jako příležitost pro zapracování na vnitřních procesech, a i když nás trochu zbrzdila v rozvoji, díky provedeným změnám jsme z ní nakonec vyšli ještě silnější než předtím. A další úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Tím největším bylo rozhodně ocenění Red Dot Design Award, které jsme získali v roce 2013 za kolekci dveřního kování minimal/ maximal a jež nám otevřelo dveře na zahraniční trhy.

Čím utváříte jedinečnost výrobků i celého podniku?

Za jedinečností našich výrobků stojí originální autorský design, který nejenže reaguje na současné trendy, ale dokonce je pomáhá spoluvytvářet. Dále snaha o neustálé nalézání nových cest a neotřelých a inovativních řešení, dlouholetá tradice rodinné firmy a dobře vybavené výrobní zázemí. Důležité místo mají kvalitní materiály a nejmodernějších technologie spojené s poctivou ruční prací.

vyroba foto_zdroj_MT (6)Co všechno se musí odehrát, abychom mohli držet v rukou hotovou kliku?

Celý proces vzniku kliky začíná samotným návrhem designu, který, ač to může znít paradoxně, někdy zabere například jen deset minut času. Poté se vytvoří výkresová dokumentace, následně se na tiskárně vznikne 3D model a na základě tohoto modelu vytvoříme zkušební formu a vyrobíme první výkovky, tedy jakýsi prototyp budoucí kliky.
Ten důkladně testujeme v našem testovacím středisku, kde s klikou pod různými úhly, tlaky, vibracemi až 150 000krát cyklicky otevíráme a zavíráme, čímž jsme schopni nasimulovat zhruba 40 let používání kliky v reálném prostředí. Poté provedeme drobné úpravy a vytvoříme finální formu, takzvanou zápustku. Ta je vždy na určitý počet kusů a podle náročnosti vychází její cena řádově na deseti nebo statisíce korun. Z této zápustky již pak získáváme finální výrobek.

Jak poznáme kliku kvalitní od té šizené? Co bychom určitě měli vědět, než si takový výrobek budeme pořizovat?

Pro laika je na první pohled bohužel velmi obtížné rozeznat kvalitní výrobek od nekvalitního. Kupující by proto rozhodně neměl nakupovat kování například v supermarketech nebo hobby marketech, ale raději vyhledat obchod s dveřmi a kováním, kde by mu měla odborně informovaná obsluha pomoci a s výběrem poradit.
Kromě samotného designu, který hraje velkou roli například z hlediska sladění klik s dveřmi, je důležitým aspektem při výběru kování především materiál, ze kterého je vyrobeno. Nejkvalitnějším materiálem je masivní mosaz, která je anitikorozní, snadno obrobitelná, díky čemuž se z ní dají vytvářet zajímavé tvary, a navíc na ní velmi dobře přilne povrchová úprava nanášená pomocí galvanického pokovení. Dalším vhodným materiálem je nerezová ocel, která vyniká zejména svojí pevností a odolností.. vyhnout byste se naopak měli měkkému hliníku a zamaku, na kterých dlouho nevydrží žádný povrch.

 

Náklonnost k přirozeným materiálům a dřevu jsem objevila již při studiích architektury a šíření osvěty a inspirace z této oblasti mi dává velký smysl. Baví mě lidi motivovat k tomu, aby bydleli zdravě, komfortně a více či méně soběstačně.

Nejnovější články autora

Vaše komentáře (1)

Líbil se Vám článek?

Nejnovější články v kategorii “Zajímavosti”

Více článků »

Akce / DřevoStavby

Zobrazit kalendář »

Proč jste na portále DŘEVO&stavby?

gotop